torsdag 17 oktober 2013

Torsdagskväll....

Veckan som gått har bara rusat ifrån mig, vart tog den vägen?

I måndags var sista dagen på heltidssjukskrivningen, unnade mig att ta det helt lugnt på förmiddagen och la golv på eftermiddagen. Så gick den dagen....

I tisdags började jag jobba igen, dock bara på 25%. Jobbade två timmar i tisdags och tre timmar onsdag samt torsdag, i morgon är jag helt ledig/sjukskriven. Känns faktiskt bra att börja jobba den här gången! Visst, jag är aptrött på eftermiddagen, finns inslag av huvudvärk och stressymptom, men det är inte riktigt samma trötthet & panik som förra gången. Jag orkar hålla fokus i två - tre timmar i alla fall, och FRAMFÖR ALLT orkar jag vara närvarande på kvällen med barnen!!! Surhäxan är lite längre bort än för någon vecka sedan.... Nu ska vi köra på med 25% till och med den 30:e oktober och sedan går jag upp på 50%. Ska vara väldigt observant på hur jag mår, vara snäll emot mig själv och låta det ta tid, tänka långsiktigt.

Idag har jag varit och handlat inför barnkalaset på söndag. Vi ska inte vara här hemma, det blir totalt 16 barn + lillasyster och en kompis till henne. Jöööööösses, vilket sjöslag det kommer bli!!! Men jag hade svårt att begränsa mig när G började rada upp alla kompisar som han ville bjuda, speciellt när han lägger huvudet på sned och säger "men snälla mamma, bara en till...". Helt fantastiskt att en liten blivande 5-åring kan radda upp hela SJUTTON vänner som han ville bjuda!!!! Bara två som inte kommer, en har andra planer och den andra bor tre timmar bort, fantastisk uppslutning!!!

Så, jag har fixat lokal genom fina "E", som oxå ska vara "lektant" på kalaset, så jag bara kan få observera och förhoppningsvis njuta av en liten glad femåring som förhoppningsvis kan glömma att det är första födelsedagen som pappa inte närvarar fysiskt på. Har även hyrt in en trollkarl som ska trolla och knyta figurer av ballonger. Så blir det lite käk, fiskdamm med godis och tårta med spindelmannen på. Jo, jag vet att jag slagit på "stort" och att vad jag än gör så kan jag inte kompensera för att pappa inte är där.... men jag vill så gärna att det ska bli så bra som möjligt!

I kväll hade jag en tuff läggning av barnen. Båda ville höra "sagan" om när pappa krockade, vilket innebär att jag ska berätta om morgonen, hur det sa hej då till pappa, åkte till dagis, att polisen hämtade mamma och att jag tillsammans med prästen hämtade dem på dagis så de kunde få krama och säga hej då till pappa. De hade många frågor och ännu fler tårar som ville ut, så tillslut satt vi alla tre i sängen och kramades och grät. När de väl kom till ro så somnade de snabbt. Nu sitter jag här vid datorn ensam, igen, och önskar att jag hade en famn att krypa upp i, bara få vila i en lång kram. Annars går kvällarna bättre igen, tystnaden gör inte ont utan är ganska skön, men i kväll känner jag mig lite ensam.

/M

9 kommentarer:

  1. Ensamhet är skön då man väljer den själv. Åh va skönt då mannen är borta en dag eller två. Jag får göra vad jag vill, äta vad jag vill och se på vilken kanal jag vill. Men då ensamheten är påtvingad så är den sååå tung. Förstår dig så. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker att ensamheten kan var skön vissa kvällar, även om jag inte valt den själv. Visst, sätter jag ensamheten i relation till att min man är död, känns det ju fruktansvärt, men jag försöker acceptera att han är borta och utgå från det i mina bedömningar över hur min vardag är.
      Men, det är långt i från alla kvällar som det känns ok med ensamheten och tystnaden, men jag är på rätt väg i alla fall!!
      Kram!

      Radera
  2. Ibland är det helt okej att överkompensera! Att få vila i tystnad kan vara läkande även om det såklart aldrig var ett val. Att acceptera att vardagen ser ut som den gör och sedan ta det därifrån är att ta ett stort steg. <3
    verkligen inte anonyma elin ( ;-) )

    SvaraRadera
  3. Dom må sakna sin pappa, men dom har en väldigt fin mamma som vågar prata om sorgen och låta den komma över er alla tre. Saker som gör ont, och ändå är skönt att prata om. Tillsammans.

    Fast jag önskar att även du hade en famn när barnen somnat.

    Kramar om! Kalaset kommer bli fint <3
    Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nina för dina fina ord!!!

      Den där famnen finns nog här, när alla parter är redo för det, något som måste få ta sin tid. Men det är ju inget som säger att man inte kan längta lite, medan man väntat!

      Radera
  4. Vilken fantastisk mamma du är som lotsar dina barn genom sorgen så fint! Ni gråter tillsammans och jag tror det gör gott i slutänden. Så bra att ni kan prata om det svåra och en stor eloge till dig som orkar berätta "sagan" om igen när barnen behöver bearbeta det som hände!

    Varma kramar och tankar <3
    //Bellan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bellan!
      Vissa kvällar orkar jag egentligen inte, men jag känner att vill barnen prata om pappa, så behöver de oxå prata om honom just där och då.
      Kram!
      /M

      Radera
  5. Eftersom ovan inlägg från AFA Försäkring inte handlar om någon som vill sälja något, utan de bara vill förvissa sig om att jag inte går miste om något jag har rätt till, väljer jag att publicera inlägget, men förhoppning att även någon annan som läser bloggen och ev missat något de har rätt till reagerar.

    Är dock lite läskigt att ALLT man skriver här kan hittas på så många olika sätt.... i så många olika syften....

    SvaraRadera