tisdag 12 november 2013

NU ORKAR JAG INTE MER!!!!!

Vi har ju haft hantverkare hos oss, mer eller mindre sedan mitten av augusti, då vi flyttade ner i gillestugan för att underlätta. Nu börjar allt bli färdigt, bara hallen kvar i stort sett. Så i torsdags flyttade vi upp till markplan igen - underbart.

Idag var det en VVSfirma här för att flytta på ett element i hallen, för att snickaren i morgon skulle kunna göra färdigt det sista, lägga den sista biten golv, lista och montera en skjutgarderob. Sååååå härligt att allt började blir färdigt, att jag såg ett slut på renoveringen!!!

Men, så när jag kikade på pannan i kväll, för att de att trycket var 1 bar i systemet, så såg jag att det var NOLL! Ringde genast killen som varit här för att konsultera.

- Finns det vatten någonstans vid något element, kolla alla på markplan för jag har rört dem när jag luftat.
- Inget vatten någon stans.
- Ok, men fyll upp till 0,8 bar igen och ring mig om en timma om vattnet sjunkit till 0,6. 

Sagt och gjort, fyllde upp!

Efter en liten stund ringde han upp igen.

- Jag vet  kanske vart felet är, kan du kolla ovanpå värmepumpen om det är något vatten där?
- Nej, det är det inte, men nu är det bara 0,2 tryck i systemet!!!!
(jag börjar nu bli riktigt orolig och halvspringer runt för att, för säkerhets skulle kolla alla element i källaren också)
- NEEEEEEEEJ, det läcker från taket i källaren, det måste vara elementet i vardagsrummet (nästa element på värmeslingan) som läcker!!!! 
- Jag kommer!

Så nu är taket i källaren uppbrutet. Jag ser att det kommit vatten även underifrån på parketten. Enda lösningen för att slippa riva upp parketten är att kapa rören underifrån och lyfta upp elementet, för kopplingen sitter under parketten (oerhört smart av installatören som installerade skiten 1969), och sedan höja det elementet 5 cm för att befria kopplingen. Det är bara det att det sitter TRE element i rad, och ska han höja ett, måste han ju höja alla = riva ÄNNU mer tak i källaren.

Min källare är för övrigt ÖVERFULL med gamla urvuxna kläder, tavlor, leksaker, skor, och allt annat som jag inte vetat vart jag ska göra av under det senaste året…. Där måste jag nu, när barnen somnat, då ner och röja - vet inte vart jag ska börja!

Känner mig totalt överkört, manglad, orkeslös, nästan likgiltig. Orkar verkligen inte mer, finns ingen mer kraft. Vet inte om jag orkar vara själv med ett stort hus att ansvara för längre. Jag undrar om det är ett omen, att jag idag fick en bekräftelse att jag nu står i kö hos Varbergs Bostads AB (jag har bett min bror som bor där att registrera mig, då jag tänkt att det inte skadar att "bara stå i kö")

Vill inte ge upp, men jag vet inte om jag kan ta mer motgångar just nu!

1 kommentar:

  1. Vilket elände-stackars er!! Men nu måste det vara slut på "motgångar"-för någon gång vänder allt-det är bara så!!

    SvaraRadera