lördag 14 september 2013

Försök till en bra dag...

Hade börjat att både ladda och förbereda inför dagen redan igår, strukit kläder, packat extrakläder, fixat mellis osv.... Nu SKULLE det bli en bra dag!!!!

Vaknade och kände att jag faktiskt fått sova 5 - 6 timmar i sträck i natt igen, helt underbart, även om det tyvärr inte hjälper nämnvärt än, är trött som en gnu när jag ska gå upp. Men G var på bra humör och det räckte att sätta på en film till honom och Stina sov till åtta, så dagen började bra!

Sedan hade vi två timmar på oss att äta frukost, jag skulle duscha, klä på oss och komma iväg. För mig är två timmar LITE tid, för bara att äta frukost kan ta över en timme för oss! Har inga frukostsugna barn, men en liten macka tycker jag allt att de kan få i sig. Idag tog jag inga onödiga strider, det hade jag bestämt från början. G frågade om de inte kunde få varsin spökglass när de ätit frukost (SMÅ SMÅ isglassar från Hemglass). Till saken hör att vi var ute och hejdade glassbilen igår kväll vid 19-tiden, så då var det för sent att äta glass, men det fick ett löfte om att äta en idag och eftersom jag insåg att det kunde bli tight med tid för glass resten av dagen, sa jag "ok"! OJ, vad fort det gick att äta frukost idag!! (Note to self, belöning funkar bättre än hot... Nähä Sherlock!?!?)

Sedan bar det iväg till Strands Gård för majsplockning. Det märks att det inte är mycket som behövs för att roa barnen, lite majsplantor och en närvarande mamma som orkar skoja och busa lite är allt.... sorgligt att den orken inte finns mer ofta! Vi fick gå en bra bit i majslabyrinten som G kallade den, sedan hittade vi ett tiotal fina majskolvar som vi bröt av och fick med oss tillbaka.


Vidare till Rudenstams Gårdsbutik som hade "Öppen fruktodling 2013" i dag. Vi stod en bra stund i kön till den traktor med släp som skulle ta oss runt på fruktsafarin, men när jag såg att tiden började bli knapp, frågade jag om det var ok att gå ur kön, kika runt lite bland utställarna och köpa oss var sitt äpple i stället. Förväntade mig ett värdskrig och fick ett "ja"...

 


Efter inköp av äpplen skulle vi åka till Malmbäck där nyaste kusinen skulle ha namngivningsfest. Lilla S blir lätt åksjuk, så jag hade varit i valet och kvalet om jag skulle ge henne en åksjuketablett eller inte, men eftersom hon blir enormt trött av tabletten chansade jag på att låta bli.... Och det gick vägen. Vi hade en ovanligt trevlig biltur alla tre där vi pratade om allt möjligt. G frågade bland annat vad det skulle bli för mat, och jag sa att det kanske kunde bli smörgåstårta, fick motfrågan "Vad är det?" Jag förklarade att det var som en jättestor smörgås som alla fick skära till sig en bit av. "Vaaa, jag har ju redan ätit frukost!" utbröt G tämligen irriterad! Nä, som sagt, mina barn är inga frukostbarn! Som tur var, så fick vi inte smörgåstårta, utan där fanns pasta, tacofärs, räkor, tonfisk, kyckling, olika grönsaker, fetaost, ananas mm i olika skålar. Jättegott och oerhört barnvänligt!! Sedan lekte barnen kanonfint och "uppförde" sig super under hela tiden.

Sedan blev det då dags att åka hem, klockan var närmare sex innan vi kom iväg och precis innan vi skulle åka klämde sig Stina och var superledsen. Hm tänkte jag, antingen skriker hon hela vägen hem, eller så somnar hon (och då kommer hon inte somna förrän SENT när vi kommer hem) eller så blir hon åksjuk och spyr hon ner hela bilen.... Alla tre alternativ lika kul!! Men vi drog hemåt, tog en paus på halva vägen så alla fick sträcka lite på sig och äta lite äpple i bagaget. Barnen var förvånansvärt pigga och återberättade hur vi hade fikat i bagaget med syskonen C, J och E när det regnat så vi inte kunde sitta ute i somras och frågade om vi inte kunde träffa dem snart igen. Sedan åkte vi återstående bit hem, ca 15-20 minuter och ingen somnade, ingen skrek och ingen kräktes!!! Wooohooooo - vad är oddsen!!!



Väl hemma var det inget sug efter kvällsmat, utan det blev pyjamas och ett par godisbitar som lördagsmys, två Pixieböcker och God Natt! Innan de somnade pratade vi lite om dagen, om hur BRA den varit och vad skönt det är när mamma inte spottar fradga hela dagen! Nä, det sista sa vi inte, men jag tänkte det i mitt stilla sinne.
 

Så om jag summerar dagen, så har den varit kanon, även om dagen inte varit direkt vilsam, så ger den värme och pepping i själen. Inser bara att jag måste lägga mer mycket mer tid på planering och förberedelser än vad jag gjort tidigare för att få allt att gå ihop.

Ett bevis på att jag var göööörtrött när jag skulle lägga barnen, är att jag under skrivandet av detta inlägg blivit varse att jag glömde sätta på S blöjan, så nu sover hon igen, i torra lakan, MED blöja.
Men vet ni vad, jag bytte sängkläder mm med ett leende på läpparna, för en dag som den här, ger kraft att ta små motgångar med en klackspark.

Sov gott där ute!!!


 

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag ni har haft....njut av den och du det kommer säkert flera....Du är en fantastisk mamma som ser hur du påverkar dina barn och du kommer att bryta "gnällcirkeln" galant!!

    SvaraRadera