torsdag 5 september 2013

Musik - ja tack!

Musik har alltid funnits i mitt liv, i olika former. Det har lyssnats, spelats gitarr och sjungits i kör. Jag började tidigt (i jämförelse med mina kompisar) lyssna på musik, minns att det första kassettband jag fick var ett mörkgult band där min farbror hade spelat in Grease-skivan på ena sidan och Factory på andra... Detta var troligtvis runt -79... där satt en 6-årig liten lintott och sjöng "Vi sticker, vi sticker, vi sticker, vi sticker - för här blir inga baaaaaaarn gjorda!"

En annan låt som jag också lyssnade på, och detta tror jag var ännu tidigare, var "Ragatan på Baggensgatan". Har en bandinspelning, någonstans, där jag sjunger "I Gamla Stan på Baggensgata två våningar under vind bor en gråhårig gammal ragata som i din framtid kan se in." ...minns dock att jag var så liten så jag kunde inte sjunga "ragata" utan sjunger "gragata" :)

Sedan har det rullat på med pop, synth, rock - Paul Young, Howard Jones, Def Leppard.. med fler, med flera.... Musiken har alltid spelar där i bakgrunden eller högt som f.. och "idolerna" har varierat...

När H rycktes bort från oss, blev det totalt tyst runt mig, orkade inte lyssna på musik, stängde av radion, stängde av punkt slut. Musiken hade inte längre förmågan eller kraften att lyfta mig, den bara skar i mitt huvud och ALLT påminde eller kunde relateras till H.

Den senaste tiden har dock radion åkt på lite oftare, Spotify använts lite flitigare och det har känts helt ok att det finns musik i mitt liv, lite där i bakgrunden. Men så fick jag en examenspresent av finaste B, en Logitech UE Radio!!! Så nu kan jag lyssna på Spotify även om barnen vill spela spel på Ipaden, vilket underlättar musiklyssnandet avsevärt!

Som grädden på moset, ställde B in en oumbärlig radiokanal, Z-Rock!!! Wow vad mycket bra ny musik jag hittat och gammal som jag återupptäckt! Så nu står min nya fina UE Radio på i stort sett hela tiden, och den spelar inte musik bara lite diskret i bakgrunden, utan både jag och barnen höjer ljudet, sjunger med och "rockar loss" som G säger och gör sina sköna moves. Presenten har helt klart höjt stämningen och glädjen hemma hos oss!!!

B, om du läser detta - Än en gång, TACK underbara du!!! <3
"I say thank you for the music, for giving it to me"

Här är några favoriter:
Walk - Foo Fighters
Came back haunted - Nine Inch Nails
Bodies - Drowning Pool
Hats off to the bull - Chevelle
Lift me up  - Five Finger Death Punsch
Hero - Skillet
Burn it down - Linkin Park



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar