lördag 28 september 2013

Födelsedagen


Idag är det H's födelsedag, han skulle fyllt 36 år....

Planen var att ge oss ut i skogen och grilla, men det var kallt och rått idag, både ute och inom mig. Frågor som hur fasen "firar" vi pappas födelsedag, hur ska jag orka vara stark, FÅR jag le under dagen eller vad förväntas av mig, tänk om barnen bryter ihop, tänk om barnen dansar och sjunger på minneslunden... Ja, de mest konstiga och mest jobbiga frågorna har poppat upp....

På tal om att sjunga i minneslunden poppade den nog upp som en följd av ett samtal med dottern här om kvällen. Jag berättade för henne att pappa snart fyllde år och hon replikerade med Ja, då ska jag sjunga "Ja må han leva, uti hundrade år"!!! Det kröp i mig när jag tänkte att det bara blev 35 år....

Kände på förmiddagen att jag var ofokuserad, lite oförberedd trots allt... Så när en av mina närmaste vänner frågade om vi ville ha sällskap till minneslunden av henne och barnen, så tackade jag "ja" med en gång! Fira den själv med barnen skulle bli för tufft i år, det har vi förhoppningsvis många fler tillfällen att göra. Så, jag bjöd ner dem på grill-lunch ute på altanen, följt av tårta vilken jag på sonens önskan skrev "Pappa H" på.



Under lunchen och när vi gjorde oss redo för att gå upp till minneslunden kom min reaktion på det bisarra att vi skulle behöva fira H's födelsedag på kyrkogården. Små saker gjorde mig skitstressad, att barnen satte sig vid bordet innan allt var klart så jag fick ge dem mat och serva innan ens allt var utdukat, att barnen var klädda och på väg ut långt innan jag packat ihop allt, och givetvis av barnens tjat om att bli matade, få mer saft, inte vilja äta korvbrödet, inte ha ketchupen de själva hällt på osv osv... Jag började känna trycket över bröstet, luften blev tjock & tung att andas och kroppen SKREEEK att jag orkar inte med det här längre. Jag mer eller mindre kastade min kaffekopp i slasken så kaffet skvätte och mumlade surt att ALDRIG får man sitta ner och dricka upp sitt kaffe i lugn och ro, och smällde igen altandörren så hårt så väggklockan drog i golvet.... Det var jobbigt att blotta mig, mina svagheter så öppet för min vän, men ändå skönt på något vis. Jag förklarade lite för henne sedan hur jag mådde, vad som stressar mig och jag vet att är det någon som förstår, så är det hon!!! (Tack för att du finns för mig och barnen, fina fina du!!)

Jag drog mig undan lite, andades, samlade ihop mig, packade ner allt och så gick vi upp emot minneslunden (vi ser kyrkan från vårt hus). Väl där uppe blåste vi upp fyra ballonger (på G's begäran) som barnen fick knyta fast i ljusbäraren, kanske inte helt uppskattat av alla, men det kändes som att barnen uppskattade det. 


Sedan fick G och S tända varsitt gravljus som vi ställde i ljusbäraren. Efteråt åts det chokladbollar och barnen fick varsin chokladboll att ställa vid ljusbäraren, så kunde pappa och farfar mumsa på dem senare. Efter lite lek var det dags att gå hemåt igen.



Väl hemma fick min vän veta att hennes man fått åka ut på ett jourärende, så jag frågade om de inte ville stanna kvar på middag. Det blev en av H's favoriträtter, schnitzel med pommes. När de väl åkt hem blev det lite lördagsmys framför TVn, pyjamas och nattning. S somnade ganska omgående, men det kliade/kröp i/på G, vet inte om han hade svårt att somna på grund av dagen som varit...

Jag tyckte i alla fall att dagen blev så bra den kunde. Nu ska jag samla kraft inför nästa svåra dag. G fyller fem år snart och det blir första födelsedagen utan hans pappa, hans idol, den han såg upp till. Känner redan att jag kommer försöka överkompensera, fixa trollkarl, bjuda många kompisar, få stora paket osv, men jag vet ju att han utan betänketid avstått ALLT det där, bara han hade fått ha sin pappa närvarande. Mitt hjärta brister när jag tänker på det.....

Har fått frågan om hur jag tänker om den kommande årsdagen. Den är ju inget vi kommer "fira" på samma sätt som H's födelsedag. Som jag känner nu kommer jag vara ledig från jobbet, men barnen får vara på dagis, så kan jag få stänga in mig, dra täcket över huvudet, och gråta obehindrat om jag känner för det, eller bara vara om jag känner för det. Jag vet ju att jag kommer titta på klockan, minnas vad som hände timme för timme året innan, återuppleva dagen. Så kan jag hämta barnen på eftermiddagen, åka upp till minneslunden med ljus och äta lite gott till middag. Tänker att barnen inte behöver involveras mer än så, de behöver inte se mig försöka hålla ihop, de behöver inte återuppleva dagen med/genom mig.

Så tänker jag om den dagen, kommentera GÄRNA din tanke, alla åsikter är välkomna! 

Kram!!

12 kommentarer:

  1. Så fint ni firade H:s födelsedag! Och underbart med ballonger. Finns ju inte något rätt eller fel här. "Årsdagen" ja, låter som en god ide att vara ledig och ta dagen som den kommer, den kan ju bli hur som helst, du vet först efteråt. Skönt att du har fina vännen som var med dig på födelsedagen, vilket stöd! Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva för ditt inlägg! Det är precis så jag känner om årsdagen, att bara ta den som den kommer, den kanske blir en dag under täcket, kanske en dag som känns ok, men slippa ta hänsyn till barnen den dagen, bara låta känslorna komma och kropp & själ reagera.
      Kram!

      Radera
  2. Min tanke är att jag mest av allt vill skicka en varm kram...

    JVJK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du!! En kram värmer alltid!! Läser ofta din blogg, men är dålig på att kommentera, lovar på bättring 😉
      Kram!!

      Radera
  3. Jag vet egentligen inte vad jag ska skriva. Jag hittade in här via en länk från en annan blogg och jag har läst och blivit så berörd. Tårarna rann när jag läste om hur fint ni firade din man/barnens pappa födelsedag. Så mycket kärlek och samtidigt så sorgligt. Vill skicka en stor varm kram till er<3 /Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Linda för dina rader!!! Jag blir så rörd & berörd över att mina ord kan väcka så mycket känslor!
      Stor varm kram till dig Linda!!

      Radera
  4. Förstår att det var en tuff dag för dig....men du gjorde ju en fin dag av det tillsammans med dina barn och vänner! Blir så berörd över hur du hanterar ditt "nya" liv. Så mycket sorg men ändå ser du framåt! Styrkekram till dig och dina barn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du för dina rader, de värmer! Så skönt när ni läsare på något sätt med era inlägg ger mig ett kvitto på att jag "gör rätt"! Finns ju inte någon handbok för den "nya" mammarollen som jag fått träda in i....
      Kram!!!

      Radera
  5. Min man dog på min dotters födelsedag så jag har liksom inget val. Jag bara måste hålla ihop för hennes skull den dagen. Du verkar göra det som känns rätt för dig och dina barn och det är bra. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tyvärr blir det så ibland, att vi inte har några valmöjligheter som ensamförälder, vi måste bita ihop och göra det som vi tror våra barn har mest glädje och utbyte av.
      Styrkekramar till dig!!

      Radera
  6. jag skickar en varm kram och du helt rätt att knyta fast ballongerna.det var ju barnens sätt o gratta o visa pappa helt rätt hade gjort lika själv./linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att läsa att inte alla tycker att handlingen borde klassas som förargelseväckande beteende ;) Kändes bra att kunna uppfylla barnens önskningar om hur pappa skulle firas!
      Kram!!!

      Radera